В традиционната образователна система често пъти учебното съдържание е остаряло


Светлин Наков е основател на СофтУни – един от най-големите двигатели на дигиталното и ИТ образование в България, с мащабни и изключително успешни образователни инициативи за придобиване на практически умения в дигиталната сфера за деца, учители, ИТ специалисти, специалисти по дигитален маркетинг и дизайнери. Вижте номинацията в категория „Обучения“ на този адрес.

Разкажете ни повече за дейността си

СофтУни (https://softuni.bg) е най-голямата ИТ образователна организация в България. В СофтУни се подготвят софтуерни инженери, специалисти по дигитален маркетинг и крейтив специалисти.

От старта си през 2014 г. в СофтУни са учили над 60 000 души.

Организираме безплатни курсове по основи на програмирането в десетки български градове, с около 1500-2000 участници / месец (присъствено и онлайн), с над 50 000 участника до момента.

Предлагаме цялостна програма за софтуерни инженери (https://softuni.bg/trainings/courses): 2 години здраво учене с практика всеки ден и започване на работа след това. Изучават се програмиране, бази данни, уеб технологии, front-end и back-end разработка. В момента по тази програма учат 2300 студента. Студентите избират специализация в една измежду четири технологии: C#, Java, JavaScript и PHP – ней-търсените на пазара на труда.

Програмата за дигитален маркетинг (https://digital.softuni.bg) преминават по около 600 души на година. Те изучават маркетинг в социалните мрежи, създаване на съдържание, оптимизация на сайтове, дигитални кампании в Google и Facebook, мейл маркетинг, видео маркетинг и други.

Програмата за дизайнери и creative експерти (https://creative.softuni.bg) включва обучения по дизайн концепции, графичен дизайн, уеб дизайн, видео обработка и 3D визуализация.

Имаме и програма „програмиране за деца“ от 1-6 клас (https://kids.softuni.bg) за навлизане в програмирането и технологиите.

Отворени курсове по ИТ и дигитални умения (https://softuni.bg/trainings/opencourses). В тях се изучават програмиране, софтуерни технологии, електроника и хардуер, системна администрация, дизайн и потребителско изживяване, дигитален маркетинг и много други. До момента в отворени курсове в СофтУни са участвали над 30 000 души.

Какво липсва в нашата образователна система?

В нашата образователна система липсва практика. Затова в СофтУни прилагаме принципа „учене чрез правене„. Всичко, което се изучава на учебните занятия, се прилага под формата на упражнения, проекти и домашни на практика и така изграждаме умения, не теоретични знания.

В традиционната образователна система често пъти учебното съдържание е остаряло. Затова в СофтУни обновяваме учебните курсове на всеки 4 месеца, за да сме в крак с новостите в индустрията, с новите технологии и с пазара на труда. В тясно сътрудничество с фирмите (които наемат редовно СофтУни студенти) заедно изграждаме учебните програми и планове, за да произвеждаме подготвени за индустрията специалисти.

Качествени преподаватели е поредното нещо, което често липсва в традиционното образование. В училища и университети оценяват преподавателите по дипломи, а не по знания и лекторски качества. В СофтУни оценяваме преподавателите предимно по обратната връзка от студентите и се стараем да държим топ ниво (одобрение от над 90%). Редовно провеждаме и безплатни курсове за обучение на учители и технологични обучители.

Какво според Вас трябва да се случи, за да се повиши качеството на българското образование?

Накратко: по-малко намеса на държавата!

Парите да следват ученика: ако държавата финансира образование, трябва парите да се дават на ученици и студенти във вид на ваучер за образование, а те сами да избират къде да учат: в частна или държавна институция. Това да се приложи и за основно, и за средно и за висше образование.

Държавата да не налага монопол над образованието чрез нелоялна конкуренция: да се отдръпне от монопола над учебните планове, програми и учебно съдържание, да демократизира средното и висшето образование, да намали изискванията и да остави пазарът да решава.

За висшето образование: държавата да плаща висшето образование само на 20% от студентите, с по-големи субсидии към образователните институции, но на конкурсен принцип. Сега всеки става студент, дори двойкаджиите и всички плащаме за това. Преди години не можеше всеки да стане студент и имаше качество в университетите. За едно място в университет трябва да има поне трима кандидата и само един от тях да учи безплатно. Сега всеки учи и качеството непрестанно пада, защото местата в университетите са повече от кандидатите. Това трябва да спре.

Необходими са нови образователни форми за закона за висшето образование: приложни университети (каквито има в Германия), където преподават практици от индустрията, а не професори-теоретици. В момента истинските експерти от индустрията е забранено да преподават в университетите, защото нямат академични титли. Често пъти най-добрите специалисти-практици нямат и висше образование. Точно те трябва да преподават и практическият опит да е задължителен, за да бъдеш преподавател.